Ajankohtaista

Tältä sivulta löydät ajankohtaista asiaa tien päällä liikkumisesta ja rengasuutuuksista sekä tuoreimpia tuloksia renkaidemme testimenestyksestä.

Uutisia tien päältä

Muista alumiinivanteiden jälkikiristys!

Alumiinivanteille asennetut renkaat tulisi jälkikiristää noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Tällöin renkaita ei ole tarkoitus kiristää aiempaa enempää, vaan tarkistaa momenttiavaimen kanssa, että kaikki pultit ovat pysyneet halutussa kireydessä. Alumiinivanne ei jousta, joten asennuksessa vanteen ja pultin väliin jäänyt pienikin, hiekanhyvän kokoinen lika saattaa pois ajossa jauhauduttuaan aiheuttaa löysyyttä. Suomessa sattuu syksyisin kymmeniä, ellei satoja vahinkoja huonosti kiinnitetyistä renkaista johtuen. Vauhdissa irtoava autonrengas on vaarallinen kaikille tiellä liikkujille. Pahimmassa tapauksessa tiellä poukkoileva rengas johtaa kolariin, parhaassa tapauksessa ainoastaan renkaan menettänyt auto vaurioituu.
 
Entäpä sitten peltivanteet? Myös ne tulee kiristää renkaanvaihdon lopuksi automallille määrättyyn momenttiin, mutta jälkikiristystä ei tarvita. Peltivanteen kohdalla hyödynnetään teräksen joustavuutta, jonka avulla vanteen ja pultin välille syntyy jännite. Se kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen.
 
Meillä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan ja voit ajaa pihaan ilman ajanvarausta.
 
Parhaat renkaat ja vanteet autoosi Pörhöltä!

Meiltä testivoittajat! - Nokian Hakka Blue 2 -uutuusrengas Tekniikan Maailman kesärengastestin paras

Nokian Hakka Blue 2 -renkaat kurvasivat voittajaksi Tekniikan Maailman testissä, jossa vertailtiin kesän 2019 renkaita. Mukana testissä oli 13 rengasta niin huippumerkeiltä kuin uudemmilta nousevilta valmistajiltakin. Testissä painottuivat erityisesti testattavien renkaiden turvallisuus ja toimivuus eri tilanteissa.
 
Tällä kertaa vertailun parhaaksi nousi suhteellisen selkeästi Nokian Hakka Blue 2. Parasta on sen ominaisuuksien tasainen laatu. Heikkouksia ei löydy etsimälläkään. -Tekniikan Maailma 6/3/2019

Märällä renkaan käytöstä kehuttiin loogiseksi ja helposti hallittavaksi – takarenkaiden pito säilyy kaikissa ajotilanteissa. Kuivalla kelillä rengas puolestaan on tasapainoinen ja käyttäytyy rauhallisesti, eikä pito lopu tiukissakaan väistöissä kesken. Rengasta kehuttiin testissä myös hiljaiseksi sekä sen vierintävastusta matalaksi. Nokia Hakka Blue 2 on Nokian kesärengasperheen tulokas, jonka ensimmäinen malli saapui markkinoille 2017 pärjäten jo tuolloin testeissä erinomaisesti. Hakka Blue 2 -renkaissa on hyödynnetty uniikkeja teknologioita, jotka ohjaavat tien pinnassa olevaa vettä tarjoten renkaalle oivallisen märkäpidon. Nokian Hakka -kesärenkaat ovat myös ainutlaatuisen, valmistajan tuottaman Hakka-turvan piirissä. Hakka-turva takaa sen, että jos asianmukaisesti käytetty rengas rikkoutuu tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi, saat tilalle uuden vastaavan tuotteen veloituksetta Nokian-renkaita myyvästä liikkeestä Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa.

Renkaita ratsataan syyskuussa

Rengasratsia-kampanja tutkii tiellä liikkujien renkaiden syyskuntoa eri puolilla maata 10.–14. syyskuuta. Tavoitteena on ratsata 10 000 rengassarjaa noin 50 paikkakunnalla. Kampanjassa kiinnitetään huomiota paitsi kesärenkaiden kulutuspinnan riittävään urasyvyyteen, myös renkaiden ilmanpaineisiin ja niiden säännölliseen tarkistamiseen. Vuodesta 1997 saakka järjestetyn valvonta- ja tiedotuskampanjan järjestävät yhteistyössä poliisi, Liikenneturva ja Autonrengasliitto.

Syksy on huono aika ajaa renkaat loppuun

Moni ajaa kesärenkaat syksyllä loppuun, vaikka usein juuri syyssateissa kesärenkaat ovat kovimmalla koetuksella. Kun tien pinnalla on riittävästi vettä ja ajonopeus nousee, ei kuluneen renkaan pintakuvio saa syrjäytettyä vettä renkaan alta. Näin auto joutuu vesiliirtoon ja sen ohjattavuus häviää täysin. Tekniikan Maailman tekemissä testeissä (2016) uusi kesärengas esti märällä tiellä vesiliirron aina 80 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Kuluneilla, noin kahden millimetrin urasyvyyden renkailla auto joutui vesiliirtoon jo 70 kilometrin tuntinopeudessa.

Osa autoilijoista ajaa syksyllä loppuun myös vanhoja talvirenkaita. Tämä on vielä riskialttiimpaa kuin kuluneilla kesärenkailla ajaminen, sillä talvirenkailla jarrutusmatkat märällä asvaltilla ovat selvästi pidempiä kuin kesärenkailla. Jopa kulunut kesärengas voittaa uuden talvirenkaan märällä tiellä.

Lue: Milloin on aika ostaa uudet renkaat?

Rengasuutuudet

Michelin X-ICE NORTH4

Poikkeuksellista ajonhallintaa tarjoava nastarengas talviteille. 250 nastan ansiosta X-Ice North4 -renkaalla on erinomainen kiihdytys- ja jarrutuskyky jäällä. 22 samansuuntaista nastoitusriviä on sijoitettu niin, että renkaalla on optimaalinen pito ja alhainen melutaso. Edistyksellinen V-kuviointi kulutuspinnassa poistaa tehokkaasti loskan ja lumen. Teräsnastojen ja pintakuvion vuorovaikutus on suunniteltu takaamaan renkaalle erittäin pitkä käyttöikä.

GT-RADIAL ICE PRO 3

Nastarengas, joka on suunniteltu vaativiin lumiolosuhteisiin. Uutuudessa parannettu pito lumella ja jäällä, nastoja enimmillään 140. Suomessa kehitetty nastamalli, jonka muotoilu vähentää rengasmelua ja tien kulumista. Renkaan pitkittäissuuntaiset lamellit poistavat tehokkaasti loskan. Hyvä hinta–laatusuhde.

Nokian HAKKAPELIITTA R3

Kitkarengas turvallisen hallittuun ajotuntumaan ja vihreämpään autoiluun. Tarjoaa maksimaalisen ajomukavuuden kaikissa talvikeleissä. Renkaassa on käytössä uusi Arctic Sense Grip -konsepti, joka sopeuttaa sen talven vaihteleviin säihin. Erilaiset, talviolosuhteisiin räätälöidyt lamellit tuovat ajoon ensiluokkaista pitoa. Uusiutuvasta biomateriaalista valmistetut Cryo Crystal 3 -pitokiteet tarrautuvat tienpintaan lisäten erityisesti jääpitoa.

Tuoreinta testimenestystä

Nokian Renkaat/ talvi

Nokian Hakkapeliitta 9 SUV Testivoittaja (Tuulilasi 12/2017).

  • “Esimerkillinen pito ja ajettavuus sekä jäällä että lumella”
  • “Vahva märälläkin pinnalla”

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV Jaettu 1. sija (Tuulilasi 13/2017).

  • “Loistava jarrutustesteissä niin märällä kuin kuivallakin”
  • “Jääajossa nopein ja luotettavin”

Nokian Hakkapeliitta 9 Testivoittaja (Auto Motor & Sport 22/2017 & Vi Bilägare 13/2017), 3. sija (TM 17/2017).

  • “Tarkka pito ja mahtava ajettavuus niin lumella kuin jäälläkin”
  • “Äärialueillakin tasapainoinen ja looginen”

Nokian Hakkapeliitta R2 Testivoittaja (Auto Motor & Sport 22/2017 & Vi Bilägare 14/2017), jaettu 3. sija (TM 17/2017).

  • “Hyvä kiihdytys- ja jarrutuspito jäällä ja lumella”
  • “Hiljainen ajoääni ja matala vierintävastus”

Nokian Renkaat/ kesä

Nokian Hakka Black 2 Jaettu 2. sija (TM 5/2018 & Aftonbladet 10.3.2018), jaettu 3. sija (Tuulilasi 4/2018).

  • “Märällä helppo ajettava”
  • “Jarrutuspito märällä hyvää tasoa, samoin hallittavuus myös väistötilanteissa”

Nokian Hakka Blue 2 2. sija (Vi Bilägare 4/2018).

  • “Suorituskyky vakuuttaa erityisesti märällä tiellä”
  • “Korkeatasoinen, tasapainoinen ja hiljainen”

Michelin renkaat/ kesä

Michelin Pilot Sport 4 Testivoittaja (TM 5/2018)

  • “Vastustaa vesiliirtoa upeasti”
  • “Looginen ohjautuvuus ja helppo hallittavuus kaikissa tilanteissa”

Michelin Primacy 3 Testivoittaja (ADAC 2018).

  • “Hyvät ajo- ja jarrutusominaisuudet”
  • “Erinomainen kaarreajossa”

Innovaatiot ja kehitys

Maailman suurin talvirenkaiden testikeskus sijaitsee Lapissa

Nokian Renkaat testaa kauden aikana jopa 20 000 talvirengasta testikeskuksessaan Ivalossa. White Hell (Valkoinen helvetti) -nimellä kutsuttava keskus on yli 700 hehtaarin pinta-alallaan maailman suurin ja monipuolisin talvirenkaiden testikeskus.  

Käytännön testaus on tärkeä osa uusien renkaiden kehitystyötä, sillä ominaisuuksia ei voi optimoida pelkällä tietokonemallinnuksella. Niinpä tuntumakuljettajat sekä tuotekehitys- ja testaustiimit ottavat Ivalossa renkaista mittaa 180 päivänä vuodessa, kelissä kuin kelissä.

Testaukset aidossa ympäristössä alkavat heti renkaan kehityskaaren alkuvaiheessa. Karsinnoissa jatkoon pääsevät vain parhaat yksilöt, joista usean vuoden kehitystyön tuloksena hioutuvat maailmaan vaativimpiin olosuhteisiin sopivat renkaat.

White Hellissä on tällä hetkellä lähes 700 metriä pitkä jäähalli ja yli sata kilometriä erilaisia testiratoja. Ivalossa pakkaskausi on pitkä, joten renkaita koetellaan talviautoilun ääritilanteissa aina marraskuusta toukokuuhun saakka.